Hodnotenia

Jednotlivé príspevky môžu byť ohodnotené stupnicou založenou na teóriách individuálneho a vzťahového poznávania. Táto teória vám pomôže pozrieť sa na medziľudskú komunikáciu novým spôsobom. Opisuje dva nezávislé spôsoby, ako môžeme hodnotiť a učiť sa o veciach, ktoré vidíme alebo počujeme. Aj keď každý z nás môže použiť tieto dve metódy v rôznych obdobiach v rôznej miere, môže byť užitočné, ak si predstavíme dvoch ľudí ako príklad. Jeden z nich má najmä individuálne poznávanie (Ján) a druhý najmä vzťahové poznávanie (Mária).

  • Ján väčšinou ostáva tak objektívny, ako je to len možné. Do poznávania nezahŕňa svoje pocity a emócie. Pokiaľ diskutuje s ľuďmi s opačným názorom, rád obraňuje svoje myšlienky logickou argumentáciou založenou na nájdení logických medzier v protivníkových argumentoch. Pre neho sú rozhodujúce nové myšlienky, pokiaľ sú tieto založené na dokázaných faktoch zo zdrojov s dobrou reputáciou, akými sú knihy, rešpektovaní učitelia, alebo jeho vlastná skúsenosť. U Jána je veľmi výrazné individuálne poznávanie.
  • Mária je viac citlivejšia k ostatným ľudom. Je empatická, má sklon ku počúvaniu a pýtaniu sa až dovtedy, pokiaľ necíti, že je schopná "pochopiť veci z jej vlastného uhlu pohľadu". Učí sa tým, že sa snaží zdieľať vlastné skúsenosti, ktoré ju doviedli k vedomostiam získaných inými ľuďmi. Pri diskusii s inými sa snaží o vyhnutie sa konfrontácií a veľmi často, ak vidí možnosť, sa logickými návrhmi snaží pomôcť iným. Mária je veľmi výraznou osobnosťou vzťahového poznávania.

Všimli ste si, že v týchto príkladoch je v prípade individuálneho poznávania použitý mužský vzor a pre prípad vzťahového poznávania ženský vzor? Niektoré štúdie skutočne poukazujú na takúto tendenciu, ale jednotlivci sa môžu nachádzať hocikde v spektre medzi týmito dvoma krajnými prípadmi. Pre vzájomnú efektívnu spoluprácu skupiny študentovu by bolo ideálne, ak by každý člen bol schopný použiť oba prístupy poznávania. V konkrétnej situácii ako je on-line fórum, v každom príspevku jednotlivca môžeme nájsť niektorú z týchto charakteristík, resp. niekedy aj obe. Niekto, kto sa vo všeobecnosti prejavuje vzťahovým poznávaním, môže poslať individualisticky ladený príspevok a naopak. Cieľom hodnotenia každého príspevku použitím tejto stupnice je:

  1. pomôcť vám rozmýšľať o týchto otázkach pri čítaní ostatných príspevkoch
  2. Každému autorovi poskytnúť spätnú väzbu o tom ak boli videní ostatnými

V žiadnom prípade výsledky hodnotenia nie sú použité proti študentom. Pomáhajú iba k zlepšeniu komunikácie a učenia.


V prípade, že by ste sa chceli dozvedieť viac, tu sú niektoré články autorov, ktorí rozpracovali tieto témy:

  • Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
  • Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
  • Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
  • Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
  • Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
  • Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
  • Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.

Zoznam všetkých súborov Pomocníka
Ukázať túto nápovedu v jazyku: English